Урок №14

Посилання. Автоматизоване створення змісту та покажчиків. Алгоритм опрацювання складного текстового документа. Шаблони документів. Робота з кількома документами. Формати файлів текстових документів.
Практична робота 5. Структура документа. Автоматизоване створення змісту та покажчиків.
Контрольна робота №2 з теми: «Опрацювання текстових даних».
Мета:
·        навчальна: сформувати поняття шаблону документу та його призначення; вчити створювати та зберігати документи на основі шаблону;
·        розвивальна: розвивати логічне мислення та креативність;
·        виховна: виховувати інформаційну культуру, дбайливе ставлення до комп’ютерної техніки.
Тип уроку: Комбінований.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник, навчальна презентація.
Програмне забезпечення: Microsoft Word, браузер.
Хід уроку
І. Організаційний етап
·        привітання
·        перевірка присутніх
·        перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.     Що таке структура документа? Наведіть приклади структурованих документів.
2.     Що таке розділи? Для чого вони застосовуються?
3.     Що таке колонтитули? Які види колонтитулів можуть бути на сторінці?
4.     Що таке стилі? Для чого їх використовують?
5.     Для чого призначений режим відображення документа у вигляді Структури?

ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
Складений документ допомагає працювати з великими документами, такими як книги з безліччю розділів. Він може містити багато окремих файлів LibreOffice Writer. Ці файли називаються вкладеними документами. Можна, наприклад, розділити великий документ, над яким працюють кілька осіб, на вкладені документи і додати їх у складений.

Характеристики складених документів

  • При друці складеного документа в нього включаються всі піддокументи, покажчики і весь введений текст.
  • У складеному документі можна створити зміст і покажчик по всіх піддокументах.
  • Стилі, що використовуються у піддокументах, наприклад, нові стилі абзаців, автоматично імпортуються у складений документ.
  • У процесі перегляду складеного документа стилі, вже представлені в цьому документі, пріоритетніші по відношенню до стилів з тими ж іменами, які імпортуються з піддокументів.
  • Зміни, внесені до складеного документа, ніколи не розповсюджуються на піддокумент.

При додаванні документа до складеного або при створенні нового піддокумента у складеному створюється посилання. Змінювати вміст піддокумента прямо у складеному документі не можна, але можна відкрити його для зміни за допомогою навігатора.

Приклад застосування стилів

Складений документ master.odm складається з тексту і посилань на піддокументи sub1.odt і sub2.odt. У кожному піддокументі визначений і використовується новий стиль абзацу з тим же ім'ям Style1, при цьому піддокументи збережені.
При збереженні складеного документа стилі з піддокументів імпортуються в складений документ. Спочатку імпортується новий стиль Style1 з sub1.odt. Потім імпортуються нові стилі з sub2.odt, але оскільки Style1 вже є у складеному документі, цей стиль не буде імпортований з sub2.odt.
У складеному документі тепер видно новий стиль Style1 з першого піддокументу. Всі абзаци Style1 у складеному документі відображатимуться з використанням атрибутів Style1 з першого піддокументу. Проте другий піддокумент при цьому не змінюється. Залежно від того, чи відкривається документ sub2.odt окремо або в рамках складеного документа, абзаци Style1 з другого піддокумента відображаються з використанням різних атрибутів.

Щоб уникнути плутанини, для складеного документа і його піддокументів повинен використовуватися однаковий шаблон. Вибір такого шаблону здійснюється автоматично при створенні складеного документа і його піддокументів з наявного документа із заголовками за допомогою команди Файл - Надіслати - Створити складений документ.

Визначення елементів індексу

  1. Натисніть у документі слово або виділіть слова, які хочете використовувати як елемент покажчика.
  2. Виберіть Вставка - Зміст та покажчики, після чого дійте за одним з варіантів:
  • Щоб змінити текст, який появлятиметься у покажчику, введіть бажаний текст у поле Елемент. Введений текст не замінить вибраного тексту в документі.
  • Щоб приховати змінну у вашому документі, встановіть прапорець Невидимий.
  • Щоб зберегти файл стилів лінії, натисніть кнопку Зберегти стилі лінії введіть ім'я файлу та натисніть кнопку Гаразд.

Визначення елементів змісту

Найбільш зручний спосіб створення змісту - застосування попередньо визначених стилів абзацу, таких як "Заголовок 1", до тих абзаців, які необхідно включити у зміст.

Застосування користувацького стилю абзацу як елементу змісту:

  1. Виберіть Засоби - Нумерація розділів і клацніть вкладку Нумерація.
  2. У полі Стиль абзацу виберіть стиль, який хочете включити в зміст.
  3. У списку Рівень виберіть рівень ієрархії, який потрібно застосувати до стилю абзацу.
  4. Натисніть Гаразд. Ви можете тепер застосувати стиль до заголовків у своєму документі і включати їх у ваш зміст.
  5. Найбільш зручний спосіб створення змісту - застосування наперед заданих стилів абзацу, таких як "Заголовок 1", до тих абзаців, які вам необхідно включити в зміст. Після того, як ви застосуєте ці стилі, ви можете створити зміст.

    Оновлення змісту

    1. Помістіть курсор у тому місці документа, де потрібно створити зміст.
    2. Виберіть меню Вставка - Зміст та покажчики - Зміст, покажчик або бібліографія, та клацніть вкладку Тип.
    3. У полі Тип виберіть пункт "Зміст".
    4. Виберіть всі потрібні параметри.
    5. Натисніть Гаразд.
    Якщо до елемент змісту потрібно застосувати інший стиль абзацу, встановіть в області Створити з параметр Додаткові стилі , а потім натисніть кнопку Призначити стилі поруч із прапорцем. У діалоговому вікні Призначення стилів виберіть стиль у списку, а потім натисніть кнопку >| чи |<для визначення рівня розділу в стилі абзацу.

    Оновлення змісту

    Виконаєте одну із наступних дій:
    • Клацніть зміст правою кнопкою миші та виберіть команду Оновити зміст/покажчик.
    • Виберіть Засоби - Оновити - Усі покажчики та змісти.
Текстовий процесор Writer дозволяє вставляти в редагований документ тексти та малюнки, що зберігаються в окремих файлах. Причому ці файли можуть бути створені в інших програмних середовищах і мати інший тип даних. У результаті виходить інтегрований (складений) документ, в якому пов'язані між собою фрагменти мають різні типи і створені в різних додатках або програмах. У складеному документі зручно створювати електронний зміст і гіперпосилання по всіх вкладених документах. Стилем називається набір параметрів форматування, що застосовується до тексту, таблиць і списків, щоб швидко змінити їх зовнішній вигляд. Стилі дозволяють однією дією застосувати відразу всю групу атрибутів форматування. Стилі заголовків – це група спеціальним чином оформлених параметрів, що використовуються при створенні автоматичного змісту. Залежно від пріоритету елементів змісту (глава, розділ, тема, додаток і т.ін.) розрізняють наступні стилі: Заголовок 1 – заголовок першого рівня (наприклад, назви глав); Заголовок 2 – заголовок другого рівня (наприклад, назви розділів глав); Заголовок 3 і т.д. Хід роботи 1. Запустити текстовий процесор Writer. 2. Створити складений документ з текстових файлів, підготовлених на попередніх заняттях. Для цього виконати команду Вставка/Файл, вибрати з особистої папки файл «Прізвище_Практ1», вставити його на лист. Для того, щоб наступне завдання починалося з нової сторінки, виконайте команду Вставка/Розрив/Розрив сторінки. Далі аналогічним чином вставити всі створені файли. 3. Вставити чистий аркуш на початок документу (Вставка /Розрив /Розрив сторінки) і оформити його як титульний. Доцільно використати Галерею текстових ефектів для оформлення даних титульного аркуша. Для цього: – на панелі інструментів Малювання або Текстові ефекти клацнути на значку Галерея текстових ефектів; – у діалоговому вікні Галерея текстових ефектів вибрати стиль текстового ефекту і натиснути кнопку ОК. Об'єкт текстового ефекту вставиться в документ; – двічі клацнути на об'єкті, щоб перейти в режим редагування тексту; – стандартний текст ефекту, що появився, замінити своїм; – щоб вийти з режиму редагування тексту, натиснути клавішу . 37 Користуючись описаною технологією, ввести дані титульного аркуша: – назва навчального закладу; – заголовок «Звіт з лабораторних робіт. Текстовий процесор Writer»; – дані про студента; – дата. В ролі фону (позаду тексту) для титульного аркушу вставити картинку (Вставка/Зображення/З файлу). 4. Створити заголовки кожного розділу. Для цього в початок кожного завдання вдрукувати : Лабораторна робота №1. Створення документу. Введення тексту ... Лабораторна робота №8. Використання інструментів малювання 5. Заголовки оформити з використанням стилів форматування. Для оформлення заголовка потрібним стилем потрібно: – виділити заголовок; – розгорнути список всіх доступних стилів (Формат/Стилі та форматування) і вибрати стиль, наприклад, Заголовок 1. 6. Сформувати з отриманих заголовків електронний зміст на початку документа. Для цього потрібно: – встановити курсор на початок тексту; – виконати команду Вставка/Зміст і покажчики; – для того, щоб створений зміст працював автоматично, потрібно розставити систему гіперпосилань (рисунок 9.1). Перейти на вкладку Елементи. У рядку Структура клацнути в порожньому полі перед частиною, для якої потрібно створити гіперпосилання, а потім натиснути кнопку Гіперпосилання. Клацнути на порожньому полі після частини, для якої потрібно створити гіперпосилання, а потім натиснути кнопку Гіперпосилання ще раз. Натиснути кнопку Всі рівні і завершите роботу кнопкою ОК; Рисунок 9.1 – Створення електронного заголовку 38 – упевнитися в правильній роботі гіперпосилань змісту: + клацання повинен здійснювати перехід в потрібний розділ. 7. Створити кілька виносок у тексті. Наприклад, встановити курсор в тексті «Завдання 1» на фразі «Microsoft Word». Для вставки виноски на цю фразу виконати наступні дії: – виберати Вставити/Виноска/Кінцева виноска; – в області Нумерація вибрати потрібний формат. Якщо вибрано Символ, натиснути кнопку огляду (...) і визначити символ, який – потрібно використовувати для виноски; – в області Тип виберіть параметр Виноска (або Кінцева виноска, в цьому випадку виноска буде розташовуватися в кінці всього документа); – натиснути кнопку ОК; – ввести під рискою текст виноски: Текстовий процесор офісного пакету Microsoft Office; – продумати і самостійно створити ще 2–3 виноски по тексту. 8. Створити гіперпосилання на завдання. Для цього в кінці кожного завдання додати фразу «Перейти до файлу «Завдання 1»і т.д. Для створення гіперпосилання виконати наступні дії: – виділити текст, з якого буде проводитися гіперпосилання («Перейти до файлу« Завдання 1 »); – виконати команду Вставка/Гіперпосилання; – у вікні, вибрати розділ Документ і в рядку Шлях вказати шлях до потрібного файлу («Завдання 1») (рисунок 9.2); Рисунок 9.2 – Створення гіперпосилання – натиснути кнопку Застосувати; 39 – закрити вікно і переконатися, що гіперпосилання працює правильно і перехід відкриває потрібний файл. 9. Створити перехресні посилання на літературу. Для цього: – ввести в’ кінці тексту список літератури, причому пронумеруйте його автоматично за допомогою нумерованого списку (інакше редактор посилань не виявить нумеровані абзаци): 1. Ахо А. Структуры данных и алгоритмы/А. Ахо, Дж. Хопкрофт, Дж. Ульман.– М.: Изд. Дом «Вильямс», 2001. – 384с. 2. Нікольський Ю. В. Дискретна математика: Підручник/Ю. В Нікольський , В. В. Пасічник, Ю. М. Щербина. – Львів: «Магнолія Плюс», 2005. – 608 с. 3. Страуструп Б. Язык программирования C++. Специальное издание. Пер. с англ./Б. Страуструп – М.: Издательство Бином, 2011 г. — 1136 с: ил. 4. Браунси К. Основные концепции структур данных и реализация в С++/К. Браунси. – М.: Изд. Дом «Вильямс», 2002. – 320с. – В основному тексті встановити курсор в місці, де буде розташовуватися посилання на перше джерело зі списку літератури. – Виконати команду Вставка/Перехресне посилання. – У вікні, вибрати тип поля Нумеровані абзаци (рисунок 28). У розділі Вибір вибрати перше джерело – Інформатика: підручник/за ред. Н.В. Макарової. У розділі Вставити посилання вибрати Номер (повний контекст). Натиснути кнопку Вставити. Закрити вікно. Переконатися, що в тексті появилося посилання на перше джерело: цифра 1. Рисунок 9.2 – Створення перехресного посилання 40 – Повторити зазначені дії для всіх книг зі списку літератури, розставивши в тексті на них перехресні посилання. Переконатися, що при наведенні курсору на посилання появляється спливаюче вікно з літературним джерелом. – Переконатися, що перехресне посилання оновлюється автоматично. Додати в алфавітному порядку ще кілька книг в список (наприклад, додати першим номером: Інформатика [Текст]: курс лекцій: навч. Посібник/упоряд. В.Т. Безручко. – М.: Форум: ИНФРА–М, 2009. – 432 с.). Звернути увагу, що книги в списку літератури при цьому поміняють порядкові номери. Оновити перехресні посилання в основному тексті, натиснувши клавішу . Переконатися, що посилання оновилися. 10. Пронумерувати сторінки документа. Для цього: – встановити курсор в нижній колонтитул (Вставка/Нижній колонтитул/Звичайний); – виконати команду Вставка/Поля/Номер сторінки. 11. Оновити зміст, бо з додаванням колонтитула розподіл тексту по сторінках міг змінитися. Для цього клацнути правою кнопкою по змісту і з контекстного меню вибрати команду Оновити зміст. 12. Зберегти файл в особистій папці під ім'ям Підсумковий звіт. Контрольні питання 1. Як вставити файл у текстовий документ? 2. Як зробити розрив у текстовому документі? 3. Що включає в себе поняття стилю? 4. Як оформити текст потрібним стилем? 5. Як створити електронний зміст і які можна виділити переваги в його використанні в складеному документі? 6. Як оновити електронний зміст у випадку, якщо змінився склад документу? 7. Як створити виноску? 8. Як створити гіперпосилання на файл, що знаходиться в особистій папці? 9. Як створити перехресні посилання в тексті? 10. Як оновити перехресні посилання?
V. Фізкультхвилинка
VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь
Практичне завдання.
Робота за комп’ютером
1)    Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
2)    Інструктаж учителя.
Підручник ст. 129.
3)    Практична робота за комп’ютерами.
4)    Вправи для очей.
VIІ. Підсумки уроку
VІІI. Домашнє завдання
Підручник§ 3.6 ст. 118-129

ІХ Оцінювання роботи учнів

Комментариев нет:

Отправить комментарий